Απαντήσεις προηγούμενων ασκήσεων -Νέες εργασίες


ΜΕ  ΠΟΛΥ   ΜΕΓΑΛΗ  ΑΓΑΠΗ   ΣΑΣ  ΑΦΙΕΡΩΝΩ  ΤΟ  ΤΡΑΓΟΥΔΑΚΙ "ΘΑ  ΒΡΕΘΟΥΜΕ  ΞΑΝΑ"

ΑΞΙΖΕΙ  ΝΑ  ΤΟ  ΑΚΟΥΣΕΤΕ

 Ακούστε τώρα  τα  κάλαντα  της  άνοιξης  από  υπέροχες  παιδικές  φωνούλες .  Γεμίστε  τα  ματάκια  σας  με  εικόνες  της  άνοιξης.





ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ  ΑΣΚΗΣΕΩΝ 
1)Γλώσσα:
Κάθε  χρόνο  την  25η  Μαρτίου γιορτάζουμε  την  έναρξη  της  Επανάστασης  των  Ελλήνων ενάντια  στους  Τούρκους  κατακτητές  και  τους  ντόπιους  Έλληνες  καταπιεστές (Κοτζαμπάσηδες). Οι  Έλληνες  ήθελαν  να  απελευθερωθούν  από  τους  Τούρκους  αλλά  και  από  τους  Έλληνες  Κοτζαμπάσηδες  που  με  τους  φόρους  που  επέβαλλαν  και  οι  δυο  ξεζούμιζαν  τον  απλό  λαό. Η  Επανάσταση  λοιπόν  είχε  δυο  στόχους:
α) Την  απελευθέρωση  από  τους  Τούρκους.
β) Την  ισότητα  και  την  κοινωνική  δικαιοσύνη.

2) Μαθηματικά: 
    123,589                               256,000
-    78,376                            -    12,697
      45,213                               243,303

    5873,0                                    67,3
+    243,4                               Χ    5,4
    6116,4                                   2692
                                           +   3365    
                                                363,42




ΝΕΕΣ   ΕΡΓΑΣΙΕΣ
ΓΛΩΣΣΑ:
1)Διαβάζω πάρα  πολύ  καλά το  παρακάτω  κείμενο  από  το  Ανθολόγιο.  Σας  το  αναρτώ  εδώ  γιατί  δε  θυμάμαι  αν  έχετε  μαζί    το  ανθολόγιό  σας. 

 Έλλη Αλεξίου

 Η Βαγγελίτσα 
(Η Βαγγελίτσα, ένα ορφανό κοριτσάκι, δυσκίνητο, δειλό και περιορισμένων δυνατοτήτων, είναι παραμερισμένη από τους συμμαθητές της, που άλλοτε την κοροϊδεύουν και άλλοτε τη λυπούνται. Η μόνη που επιμένει να βλέπει τη Βαγγελίτσα ίδια με τα άλλα παιδιά είναι η δασκάλα της, που καταβάλλει συνεχώς προσπάθειες για τη βελτίωσή της, χωρίς όμως κανένα αποτέλεσμα.
 Το απόσπασμα που ακολουθεί είναι ένα ενδιαφέρον τμήμα του διηγήματος «Η Βαγγελίτσα», από το βιβλίο της Έλλης Αλεξίου Σκληροί αγώνες για μικρή ζωή).

      Ο πρώτος περίπατος που γίνηκε ήτανε σε μιαν αμμουδερή ακρογια- λιά. Άμα φτιάξανε τα παιδιά φούρνους και ψωμιά στην άμμο, και παίξανε κυνηγητό με τα κύματα, καθίσανε αποσταμένα να φάνε. Μόνο η Βαγγελίτσα καθισμένη μακριά από τις άλλες, κατάντικρυ στον ήλιο, που βασίλευε και της χρύσιζε τα ολόξανθα μαλλιά (είχανε φουντώσει με τον αέρα και της σκέπαζαν το πρόσωπο), έτρωγε το ψωμί και τις σταφίδες που είχε χυμένες στην ποδιά της.

 — Γιατί είσαι μόνη σου, Βαγγελίτσα, τη ρώτησε η δασκάλα της, και δεν πας με καμιά παρέα; 

— Δε με θέλουνε, γιατί δεν ξέρω να παίζω και τους τα χαλνώ.

        Αυτό το έλεγε φυσικά, δίχως παράπονο. Το ’ξερε κι εκείνη πως υστερούσε από τις άλλες και το ’χε πάρει απόφαση. Μόνο η δασκάλα δεν εννοούσε να το πάρει απόφαση και να πάψει να τη βασανίζει. Κι έπρεπε αλήθεια να την αφήσει τη Βαγγελίτσα πια ήσυχη, γιατί για το χατίρι της αδικούσε τ’ άλλα παιδιά, τα πολλά, γι’ αυτήν που ήτανε μια. Πόσες φορές δεν ξόδευε και τη μισή ώρα του μαθήματος για λόγου της!

 — Βγάλε, Βαγγελίτσα, πάνω στο θρανίο σου τέσσερα φασόλια! 

— Τέσσερα, απαντούσε η Βαγγελίτσα από μέσα της και δίχως να σηκώνει το κεφάλι.

 — Πες το δυνατά! Φωναχτά! 

     Μα η Βαγγελίτσα ακούγοντας τη φωνή της δασκάλας τα ’χανε και ξεχνούσε τι την ρωτούσε.

 — Τέσσερα, είπαμε. Μέτρα και βγάλε τα! Ένα, δύο... 
    Αρχινούσε κι έβγαζε, έβγαζε, ξεπερνώντας τα τέσσερα και μετρώντας μηχανικά. 

— Μόνο τέσσερα! Πολλά έβγαλες. Άφησέ τα τώρα αυτά τα τέσσερα κατά μέρος και μέτρησε χώρια άλλα πέντε! 

     Η Βαγγελίτσα κοίταζε αφηρημένη.

 ............................................................................................
        Όπου μια μέρα τής γίνηκε της δασκάλας εξαιτίας της Βαγγελίτσας σωστή αποκάλυψη. Και να πώς: Η Βαγγελίτσα καθότανε σ’ ένα μικρό, πάντα φρεσκοασπρισμένο σπιτάκι πιο πάνω από το δικό της, που της ήτανε πια οικείο*, γιατί το περνούσε τέσσερις φορές την ημέρα, βρέχει λιάζει*, να πηγαίνει και να γυρίζει από το σκολειό στο σπίτι της. 

     Είχε και μια αυλίτσα γεμάτη λουλούδια και εκεί αντίκριζε κάθε μέρα, συμπαθητικό, τυλιγμένο στο μαύρο τσεμπέρι*, το πρόσωπο της μητέρας της Βαγγελίτσας. Όπως ήτανε σκυμμένη στο ράψιμό της, με το ανδρικό σακάκι απλωμένο στην ποδιά —φραγκοράφτισσα* ήτανε— ταρασσότανε στο πέρασμα της δασκάλας και μόλις πρόφτανε να περιμαζέψει ψαλίδια και κουβαρίστρες, για να σηκωθεί και ορθή να απαντήσει στο χαιρετισμό της. 

— Καλημέρα σου, κυρία δασκάλα! Αν πρόφτανε, έκοβε και κανένα κλαράκι βασιλικό ή βάρσαμο* και της το πρόσφερνε, για να τον έχει να τον μυρίζεται. 

      Την ημέρα λοιπόν εκείνη της αποκάλυψης δεν καθότανε κανείς στην αυλή. Μόνο ο γάτος κοιμότανε ξαπλωμένος στο κατώφλι. Από μέσα όμως από το σπίτι έβγαινε μια φωνή, ένα παιδιάτικο τραγούδι δυνατό και γεμάτο και τόσο γλυκό, που η δασκάλα ξαφνιάστηκε. 

       Θες να ’ναι η Βαγγελίτσα; είπε και έσκυψε το κεφάλι της από την πόρτα να δει ποιος τραγουδεί. Και πραγματικά ήταν εκείνη. Καθισμένη σ’ ένα σκαμνάκι στο κλειστό φύλλο της πόρτας τραγουδούσε η Βαγγελίτσα. Δεν μπορούσε η δασκάλα να πιστέψει ούτε τ’ αυτιά της ούτε τα μάτια της. Αυτό το περίφημο τραγούδι έβγαινε από το λαρύγγι της Βαγγελίτσας! Και να μην το ξέρει τόσον καιρό! Μα μήπως άνοιγε και ποτέ το στόμα της; Για να πει ένα «ναι» έπρεπε όλη η τάξη να της δίνει κουράγιο.    
        
        Από κείνη τη μέρα πήρε η Βαγγελίτσα άλλη θέση ανάμεσα στα παιδιά. Δεν ήτανε πια το χειρότερο παιδί, που δεν έχει καμιά χάρη απάνω του. Από τώρα κι έπειτα ξεπερνούσε κι αυτή τις άλλες σε κάτι. Στο μάθημα της ωδικής προσκαλιότανε πάντα πρώτη να πει τη μουσική φράση που διδασκότανε, και γρήγορα επιβλήθηκε. 

— Ποιος θα το τραγουδήσει αυτό πρώτος; 

— Η Βαγγελίτσα! φώναζαν όλα τα παιδιά μαζί.

      Εκείνη σηκωνότανε. Στη φυσιογνωμία της χυνόταν ένα φως, άγνωστο ως τότε, και δυνατά, δίχως να διστάζει, άρχιζε και δεν ελάθευε ποτέ. Μα και τι τραγούδι ήταν εκείνο! Σου άγγιζε τα φύλλα της καρδιάς. Και τα παιδιά, που έχουν διαβολεμένο κριτήριο, φώναζαν μόλις τελείωνε:

 — Να χαρείτε, κυρία, αφήσετέ την να το πει άλλη μια φορά!
Έλλη  Αλεξίου (Η  συγγραφέας  του  κειμένου)
Άγνωστες  λέξεις  ή  φράσεις
της ήτανε οικείο: της ήταν γνωστό, συνηθισμένο
 * βρέχει λιάζει: και με βροχή και με λιακάδα, καθημερινά 
(το) τσεμπέρι: μαντίλι με το οποίο τύλιγαν το κεφάλι τους οι γυναίκες στα χωριά
 * φραγκοράφτες και φραγκοράφτρες ή φραγκοράφτισσες: έτσι έλεγαν τους επαγγελματίες άντρες και γυναίκες αντίστοιχα, που κατασκεύαζαν ενδυμασίες με ευρωπαϊκό (όπως στις μέρες μας) και όχι παραδοσιακό τρόπο 
* (το) βάρσαμο: ρετσίνι με ωραία μυρωδιά, που παράγεται από τον κορμό διάφορων δέντρων

ΑΣΚΗΣΕΙΣ:

1)ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ  ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
 Τις  ερωτήσεις  αυτής  της  άσκησης  θα  μου  τις  απαντήσετε  προφορικά  όταν  θα  σας  καλέσω  σε  βιντεοκλήση   στο  viber  τη  Δευτέρα  30  Μαρτίου  από  τις  12 το  μεσημέρι  μέχρι  τις4μ.μ. Για  να  μπορέσετε   να  τις  απαντήσετε  πρέπει  να  έχετε  διαβάσει  πολύ  καλά  το  μάθημα. 

α)Έκανε  καλά  η  δασκάλα  που  προσπαθούσε  να  μάθει    η  Βαγγελίτσα  τα  μαθήματα  ή  όχι; Ποια  είναι  η  γνώμη  σου  και  γιατί;
β) Πώς  συμπεριφέρονται  οι  συμμαθητές  της  Βαγγελίτσας  σ'  αυτήν ; Συμφωνείτε  ή  διαφωνείτε μ΄ αυτή  τη  συμπεριφορά  και  γιατί;
γ)Πώς  κατάφερε  τελικά  η  Βαγγελίτσα  να  κερδίσει  το  ενδιαφέρον  των  συμμαθητών  της;
δ)Τι  να  έγινε  άραγε  το  κοριτσάκι  αυτό  όταν  μεγάλωσε;

2) ΓΡΑΠΤΕΣ  ΑΣΚΗΣΕΙΣ 
 (Οι  απαντήσεις  θα  αναρτηθούν  στο  blog για  να  τις  διορθώσετε  τη  Δευτέρα  30  Μαρτίου)


(Για  να  κάνετε  την  άσκηση  συμβουλευτείτε  το  Βιβλίο  Γραμματικής:
Σελ 57 - 58 Τα  μέρη  του  λόγου (αυτά  που  έχω  κολλήσει)

Σελ  112 113  Αντωνυμίες (ό,τι  έχω  κολλήσει)

ΠΡΟΣΟΧΗ! Στους  αδύναμους  τύπους  της  προσωπικής  αντωνυμίας. π.χ. 
   Άρθρο                          Αντωνυμία
    Τη      μαμά     μου      τη        λένε      Μαρία. 

Σελ 163 Επιρρήματα

Σελ. 168 Προθέσεις

Σελ 171  Σύνδεσμοι
 (Τα  έχουμε  κολλήσει  και  στο  Α4  της  Γλώσσας)

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1)Στο  τετράδιο  Α4  της  Γλώσσας  ή  σε  ένα  οποιοδήποτε  τετράδιό  σας  να  αναγνωρίσετε  τι μέρος  του  λόγου  είναι  οι  υπογραμμισμένες  λέξεις.  

-Η  Βαγγελίτσα  είναι  ένα  ορφανό  κοριτσάκι. 

-Όταν  τα  παιδιά  πήγαν  εκδρομή  κανένα  δεν  έπαιζε  τη  Βαγγελίτσα. 

-Δεν  την  ήθελαν     γιατί   τους  χαλούσε  το  παιχνίδι.

-Ήταν    πάντα    καθισμένη    μακριά    από  όλους. 

-Αυτό  το  κορίτσι  είχε  υπέροχη  φωνή. 

-Εκείνη   πάντα   ήταν  χαρούμενη.

-Η  Βαγγελίτσα  και   η  μαμά  της  ήταν  αγαπημένες. 

2)Κλίνω  στο  τετράδιό μου τη  φράση  "το  φαρδύ  ποτάμι"
(Συμβουλεύομαι  τη  Γραμματική  σελ. 99




ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Στο  τετράδιό  μου  κάνω  κάθετα  τις  διαιρέσεις  με  τις  δοκιμές  τους.  
(Προσέχω  μήπως  πρέπει  να  βάλω  μηδέν  στο  πηλίκο)

α) 4 3 4 0: 3              β)  3 5 2 8 0 : 7      

γ) 6 5 4 6 8 0 : 13                                  
       

(Οι  απαντήσεις  τη  Δευτέρα 30 Μαρτίου)












ΙΣΤΟΡΙΑ:

(Οι  ερωτήσεις  είναι  από  το  κεφάλαιο 4   "Κλέφτες  και  Αρματολοί " σελ. 40  του  Βιβλίου  Ιστορίας  ή  από  το  αντίστοιχο  σχεδιάγραμμα και  το  κεφάλαιο  8  "Ο  Ρήγας  Βελεστινλής  και  ο  Αδαμάντιος  Κοραής" σελ  58- 59   του   βιβλίου  ή  από  το σχεδιάγραμμα).

(Οι  απαντήσεις  τη  Δευτέρα 30 Μαρτίου)

1)Γράφω   "Σ"  για  το  σωστό  και  "Λ"  για  το  λάθος  στις παρακάτω  προτάσεις: Αν  έχω  εκτυπωτή  εκτυπώνω  αλλιώς  αντιγράφω  τις  προτάσεις  σε  ένα  τετράδιο: 

α)Οι  Κλέφτες  ήταν  ένοπλοι  Έλληνες  που  πολεμούσαν  ενάντια  στους  Έλληνες..........

β)Τους  έλεγαν  Κλέφτες  γιατί  έκλεβαν..............

γ)Ο Ρήγας  Βελεστινλής  γεννήθηκε  το 1757  στο  χωριό  Βελεστίνο  (Φερές)..........

δ) Ο  Ρήγας  δεν  ήταν  επηρεασμένος  από  τις  ευρωπαϊκές  επαναστατικές  ιδέες...........  

ε)Ο  Ρήγας  έγραψε  τον  Θούριο  που  ήταν  επαναστατικός  ύμνος.........

ζ)Ο  Ρήγας  θανατώθηκε  από  τους  Έλληνες........

η) Ο  Κοραής  γεννήθηκε  στη  Σμύρνη  το  1748  ........

θ)Ο  Κοραής  πίστευε  ότι  οι  Έλληνες  για  να  επαναστατήσουν  δεν  πρέπει  να  μορφωθούν.........

ι) Ο  Κοραής  πίστευε  ότι  η  ελληνική  γλώσσα  πρέπει  να   γίνει  απλή  για  να  μπορούν  να  την  μάθουν  εύκολα  οι  Έλληνες  και  να  μορφωθούν.........

ΚΑΛΟ  ΔΙΑΒΑΣΜΑ


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δευτέρα 4/5/2020

Τετάρτη 29/4/2020

Τετάρτη 20/5/2020